Hol a pénz? Startup vállalkozások vita: - Bruckner Zoltán (Primus Capital Vezetői Tanácsadó Kft.) Fekete Ferenc (dolgomvan.hu ), Németh Ádám (Jo-hely.hu), Rónyai Márton (poll-r.hu), Szántó Gábor (Stubes.net) - Moderátor: Nyírő András (Ringier Kiadó)(bejegyzés2.0: apróbb javítások Szántó Gábor kommentje alapján)
A magyar startup-vállalkozó nem vállalkozó. Legszivesebben egész nap A Projekjét bütykölné, legyen az videólejátszó-mashup, feladat-el-nem-felejtő, kocsma- és egyéb jóhely-felfedező, felelet választó vagy bármi, az, hogy hogyan lesz belőle pénz, vagy lesz-e egyáltalán, amiatt nem igazán fáj a feje. Majd csak lesz valahogy, ha más nem, indirekt módon: neadj' még a Netvibes is állást akar majd ajánlani ennek apropóján. Magyarországra (oké, magyar nyelvre) fejleszteni webes szolgáltatásokat nem zsákutca, csupán egy afféle szűkebb privát béta, ahonnan majd, ha érdekes a szolgáltatás, lehet menni befutni Nyugatra, ahogy azt a popzenészek gondolták/gondolják, gyors átfordítás után máris piros-fehér-zöldre festhetjük a fél Internetet. A probléma csupán az, hogy a magyarországi webes szolgáltatások -- legyen szó akár újmédia-birodalmak, akár startupok termékeiről, nagyrészt a Kint már befutott appok lekoppintásával készülnek, ezeket pedig nem igazán lehet exportálni, nem hungarikumok, nem üt át rajta az Erős Pista meg a Piros Arany íze.
A résztvevők nagyja üzleti modell kigondolásával nem sokat foglalkozott, egyedül Németh Ádám jelentkezik, hogy nekik vannak elképzeléseik, de erről nem nyilatkozik (közönség somolyog). A lényeg mindegyiküknek, hogy használják minél többen a szolgáltatást, aztán maximum lesz pénz is, de az se baj, ha nem. Majd csinálnak mást.
Marketing? Reklám? Startupjaink mind a word of mouth erejére esküsznek. A stubes.net, mivel technológiailag előremutató, efféle mashupot előtte még nem csináltak, elég sokat írtak róla techblogokon, de a szolgáltatás népszerűsítésével nem sokat foglalkozott Szántó Gábor, saját bevallása szerint "nem ért a marketinghez". A Poll-r jelenleg a target group pontosabb meghatározására törekszik. A Dolgomvan.hu közösséget épített a szolgáltatás építéséről írt blogja köré, ahonnan ki tudta választani a bétatesztereit, akik blogjaikon továbbnépszerűsítették a szolgáltatást. A Jó-helyet is a felhasználók terjesztik, de a sajtó is elég sokat foglalkozott vele.
Magyarországon a korai szakaszú kockázati tőke befektetőkből nagy hiány van egyelőre és elég rossz az eszkimó-fóka arány is. Nehezebb így egy radikálisan új szolgáltatással egyből nagyot dobbantani, de a szolgáltatás indításakor eleinte még olcsóból is meg lehet valósítani a fejlesztők szerelemgyerekét.
Illetve felénk is hódít a Getting Real-filozófia: mindenki három-négy fős csapatot vallott maga mögött, kivéve Szántó Gábor, akinek jobb kezében az egér, a balban pedig a macskája van.
Utolsó kommentek