web2.0 symposium

Címkék

2 (1) 2.0 (2) 2008 (1) aktivizmus (1) api (1) a lista (1) backchannel (4) bako zsolt (2) balázs (1) barcamp (2) befektetés (2) beköszönő (1) berényi konrád (1) bertalan (1) besélgetés (1) bevezető (3) biznisz (2) blog (3) bloggerek (3) bodó (1) bodo balazs (1) bodó balázs (2) bojtár b endre (1) búcsú (1) cc (1) chris mattheisen (1) civil (1) civil kezdeményezések (1) crystalsearch (1) csütörtök (1) definíció (1) doranksy (1) doransky (1) drajko laszlo (2) econet.hu (1) előadás (8) értékelés (1) ervin (1) facebook (1) fejlesztői szemlélet (1) fotos (1) freemail (1) freemail2.0 (1) geritwo (1) gervai péter (1) györgy (4) györgy péter (2) hammer ferenc (1) hotspot (1) ibm (1) index (2) infóhippiség (1) ing (1) innováció (1) interju (1) interjúk (1) internet (2) intranet (1) irc (3) iwiw (7) jaksity (1) jános (3) kaizer gabor (2) kávé (1) kelemen gábor (1) kerekasztal (1) keszthelyi andrás (1) kispad (1) kiszeltünde (1) konferencia (7) konferencia2.0 (1) korpöret (1) kóstoló (1) közönség (2) közösség (1) legjobb (1) legnézettebb (1) lemaradas (2) lemaradás (1) leszámolás (1) lowtech (1) magyar (1) magyar telekom (1) média2.0 (1) mediq (2) mesap (1) mesko (1) microsoft (4) nagyok (1) ncurse (1) neten (1) netszemle (4) nyírő andrás (1) origo (2) orvosblog (1) orvosok (1) pénzügy (1) piac (2) pohly ferenc (1) polblog (1) pollner (1) prblog (1) program (1) reklám (1) sajtó (2) sanoma (4) simó györgy (5) startup (1) startupverseny (2) symposium (8) szabó (3) t (3) tanácsadás (1) társadalom (1) történet (1) tótmátyás tibor (1) twitter (2) t online (1) újságírás (1) üzleti blogolás (1) vágó istván (1) vállalkozás (2) vélemények (1) videa (1) video (1) videoblog (1) videóinterjú (1) vistalaptop (1) vita (4) web (2) web2 (11) web2.0symp (1) web22 (1) web22symp (6) web2symp (16) webkettő (11) webkettő definíció (2) weyer balázs (1) widget (1) wifi (1) wikipédia (1) wikipedia (2) winkler (3) winkler jános (1) Címkefelhő

Utolsó kommentek

Friss topikok

Web 2.0 Üzleti modellek

2007.03.01. 12:28 Tóth Benedek

Berényi Konrád, Novák Péter, Kálmán Tamás és Kiss László beszélgetését Nagy Bálint moderálja. Reklámokról van csak szó. A szerző bambán néz: szerinte a reklám nem megfelelő üzleti modell... kényszertevékenység. (Tovább...) A kérdés lényege Berényi Konrád szerint, hogy hol vannak milyen felhasználók. A hirdetés már egy másik kérdés, már az is, hogy kell-e reklám.

Kálmán Tamás szerint a kis oldalakkal egyelőre nem kifizetődő foglalkozni. A Novák szerint inkább 4-5-6-8-10 éves távlatokról kell inkább beszélni. Hangos röhögés. Ők kb. még mindig a dotcom bukta előtt élnek.

Az átlagos hirdető még a nethez se szokott hozzá... mit akarnának a web 2.0-tól. Novák szerint a hirdetőket nem érdekli, hogy hol hirdetnek, csak hogy az hatékony legyen és a célközönségnek szóljon. "Ha ők nem a tévén hanem a neten lógnak, akkor oda kell menni". Szerinte nincs rendes üzleti modell... fájó, de egyet értünk. Szerinte a siteok alkalmatlanok a technikai, felépítési hiányosságok miatt.

Berényi szerint jelentős életmódváltozás van folyamatban... az egycsatornás fogyasztás visszaszorul és a web 2.0 ennek a része. Egy idő múlva pedig lesznek felhasználók, akiket csak így lehet elérni.

Hogy mitől más? Kiss szerint más technológiákat lehet alkalmazni. Novák szerint a kis dolgok nem érdeklik a hirdetőket; és a hagyományos reklámmodellt erőltetik rá az újszerű szolgáltatásokra. Ez kicsit "mókás" ellenben szerinte nem jó, ha sok felület reklám nélkül marad. Sírunk, hogy azt nem képes kimondani, hogy ezek a módszerek nem annyira (költség-)hatékonyak. Nehezen kezelhetőek a hírdetők már magukban és a felületek szintén. Kálmán szerint a hírdetők "konzervatívok", a hagyományos módszereket kedvelik sokszor a hatékonyabb megoldásokkal szemben is. Szerinte még nem kiforrott a modell, márha egyáltalán beszélhetünk róla.

Közismert, hogy itthon a blognak nem nagyon lehet direkt bevétele. Kiss szerint viszont inkább ezt érdemes bepróbálni. Berényi a "sorok között" kb. kiröhögi ezért... meg is értjük.

Hogy lehet meggyőzni a hírdetőt, hogy ez neki jobb, hogy kell neki csinálni? Azért mert aktívabban tölti el a felhasználó az idejét a márkával, mint mondjuk egy tévés hirdetés esetén. A tartalom a király... de egyébként ez nehezen mérhető és nehezen kiszámítható. Berényi szerint az iwiw nem jó felület, max. jól targetálható, de macerás. Nem web 2.0 a hirdetés, nem lehet rajta gerillázni. A felület akkor válik értékessé, ha meg tudjuk adni azt a kreatív plusszt, hogy a hirdetés összeilleszkedjen a felülettel. Az Etarget/adsense kicsit más... ott a nem a felület hanem a tartalom a lényeg... ott nem a szolgáltatás előnyeit éri el az ember, hanem a felhasználóit. Kálmán szerint a fő kérdés nem az, hogy "ki?" hanem hogy "milyen érdeklődésű?".

Van-e behatárolható célcsoport? Hogyan lehet bemutatni, hogy költséghatékonyabb? Az interaktivitásnak vannak-e kidolgozott technikája, ez hogy használható ki? Az ügyfélnek ebből milyen haszna van? Novák szerint a fogyasztók bevonása a legfontosabb: valós párbeszéd alakulhat ki. Berényi összegzi: "ez nem mennyiségi, hanem minőségi dolog". Tanácsadóként nem a megjelenések növelése a cél, hanem az ügyfél céljának elérése... ez nagyon sokszínű és legtöbbször nem az, amit az ügynökségektől megkapható. Szerinte könnyen lehet WOM-ot generálni és az ügyfélevangelizmus gerjesztése is könnyebben elérhető cél. Kiss szerint elég jól elhelyezni a reklámot a "véleményvezér" mellett. Kálmán szerint volt olyan funkció, amit egy blog kommentjéből szedtek.

Ha nem egy "ilyen" konferencián lennénk, akkor lenne jelentősége, hogy "internet" vagy azon belül micsoda? Novák szerint elég azt figyelni, hogy mire "kattannak" a fogyasztók és arra kell terelni az ügyfelet. Persze néha van szükség egy "kicsi innovativitásra"... de az egészen kicsit teljesen komolyan gondolja... szerintem szomorú. Kiss szerint inkább a kampány célja a fontos, az eszköz az egy eszköz... lényegtelen. Kálmán egyetért, jelenleg az "internetre oktatunk" és nem azon belül. Berényi elsősorban internetes kommunikációval foglalkozik, de ezen belül főként web 2.0-vel, ismerettségi köre miatt.

Lehet-e egy blog üzelti siker direkt bevétellel? Kiss szerint hozzá lehetne kapcsolódni egy-egy bloggerhez kvázi szponzoként. Novák szerint fel lehet egy blogot jól használni marketingcélokra.. visszatérő látogatókat lehet termelni.

Zárókérdésnek egy kis közhely: Vajon a hirdetések és az elüzletiesedés megöli-e pont a web 2.0 lényegét. Kiss szerint a felhasználók megszokják, eleinte kicsit furcsa lehet. Kálmán egyetért. Berényi szerint a jelenlegi hirdetési módszerek "kényszermegoldások" de majd ki fognak forrni azok a hirdetési technikák, amiket szeretni és elismerni fognak a felhasználókat. Ez egy más megoldáshalmazt fog generálni. A bannereknek befellegzett... Hál' istennek.

Végre szóba kerül a lényeg: A fizetős szolgáltatás itthon ritkaság. A micropayment nem nagyon létezik... ha ez megoldódik gyakoribbá válhat a dolog.

Szólj hozzá!

Címkék: web2symp webkettő vita web22symp

A bejegyzés trackback címe:

http://web2symp.blog.hu/api/trackback/id/tr5341492

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.